Victorias förlovning blir stilstudie i den sociala nyhetsrevolutionen

Posted on 24. Feb, 2009 by in social media, Uncategorized, wninm

Spaning: Idag tillkännages kronprinsessan Victorias förlovning med Daniel och specialsidorna poppar redan upp på bred front.

Det finns flera anledningar för svenska mediehus att glädjas särskilt denna dag. Få saker kan v

äl vara mer tacksamt än att få årtiondets mediehändelse i knät, mitt i en deprimerande förändring av mediekonsumtion och kristider.

Förlovningen och bröllopet kommer att locka miljonpublik till mediesajterna. Många kommer säkert att gå till kiosken och köpa ett ett extra pappers

exemplar som minne av en stor händelse, på samma sätt som amerikanska tidningar fick trycka extraupplagor efter Obamas presidentseger och köerna ringlade långa till alla newsstands.

Dessutom är ett kunligt bröllop en av få nyhetshändelser där medier fortfarande har exklusiv tillgång till information, platser och intervjuer, ett privilegium som börjar naggas i kanterna i många andra nyhetssituationer, som fallet med Twitter och Bombay visade oss. Här förväntar sig dessutom publiken det format som traditionella medier kan leverera: proffsbilder, glassiga fyrfärgsbilagor och välproddade direktsändningar.

Garanterat sto

r publik, exklusivt tillträde och en paradgren för traditionell rapportering. Det är på många sätt en dubbelt glad nyhet för gammelmedier just nu.

Hett ämne för modebloggar framöver?

Hett ämne för modebloggar?

Men trots att detta är en tacksam händelse för de traditionella medierna är den sociala potentialen hos ett kungligt bröllop är ändå enorm. Nästan alla har en åsikt, rojalist som republikan. Kommentarerna regnar redan in under olika tidningars artiklar. Det som ska bli spännande är att följa de sociala mediefenomen kring bröllopet, (som jag är övertygad om att de kommer dyka upp) allt från grattis-grupper på Facebook till modebloggarnas spekulationer om bästa bröllopsklänningsdesigner.

På så sätt

blir det säkert en mycket annorlunda bröllopsbevakning jämfört med 1976. När en prinsessa som hela folket sett växa upp traskar mot altaret kommer det att Tweetas, bloggas och delas som aldrig förr. Redan flera timmar innan tillkännagivandet börjas det:

Kort sagt, det kommer att bli en stilstudie i hur traditionella mediers bilder och material sprids ut i de sociala medierna på bred front. Här får medierna en fin chans att inte bara spänna musklerna och visa vart skåpet ska stå i traditionell rapportering, utan också bevisa att nyheter är sociala objekt som vi älskar att samlas kring, sprida och prata om.

Uppdatering: …och nu ligger tillkännagivandet på YouTube.

För Sverige, i tiden. Kunglig förlovning på YouTube.

2 Responses to “Victorias förlovning blir stilstudie i den sociala nyhetsrevolutionen”

  1. […] Kristin Heinonen på What’s Next föruspår också en annorlunda bröllopsbevakning och utropar Victorias förlovning till en stilstudie i den sociala nyhetsrevolutionen. […]

  2. […] Next har skrivit om förlovningen som stilstudie i den sociala medierevolutionen, Ronnestam kommenterar Youtubefilmen, liksom Kullin på Media Culpa och Emanuel Karlsten. Elias […]

Leave a Reply