We need a champion for the twittering bus from Stockholm

Posted on 29. Jul, 2009 by in Uncategorized

I have got a lots of questions today about the twittering bus from Stockholm to Sweden Social Web Camp.

The bus will be wifi enabled and you can blog, create a shared Spotify playlist and have a lot of fun while tweeting your way to Järnavik and Tjärö.

The problem is, however,  that we still lack a sponsor. The quote from Swebus is 17500 SEK. We are working on one lead, but time is now short and everyone is on holiday, so I am not sure we will find a sponsor in time.

Another option would be to split the cost among those taking the bus. Almost 90 persons have said they want to take the bus. 17500/90 is 200 SEK for a return trip. If not everyone end up taking the bus the price might jump to 300 SEK. Still pretty good.

I am having my hands full with on the island preparations, so it would be great if one or two traveling from Stockholm would feel for helping out and take the lead in organizing the trip.

You would need to figure out who is actually planning to take the bus, and how to charge them. And if we are lucky, the bus will be sponsored and free in the end.

Leave a comment or mail me.

8 Responses to “We need a champion for the twittering bus from Stockholm”

  1. Nikke

    29. Jul, 2009

    I’m definitely taking the bus if it works out, and 300 SEK is still a great price for the return trip.

    I can’t take it upon me to be the champion, since I, as many others, will be leaving the country in a few days time and will return the weak before SSWC.

  2. mymlan

    30. Jul, 2009

    Men en buss rymmer väl inte 90 pers? Då måste det bli två bussar och som jag antar dyrare. Men ändå betydligt bättre än att fixa resa själv.

  3. Tore

    30. Jul, 2009

    Finns det hjärterum finns det stjärterum 🙂

    Skämt åsido.. 50 pers tror jag är max i en buss.
    Två bussar alltså. Vi är en hel del som kan tänka oss att hoppa på i Linköping om bussarna inte skulle fyllas av Stockholmare.

  4. Jonny

    30. Jul, 2009

    En ledbuss har drygt 50 sittplatser ; men hur många sittplatser det finns i den offererade bussen borde ju framgå av offerten.

  5. Jonathan Sulo

    30. Jul, 2009

    Ingår chaufför i priset på 17 500 kr?

    Jag kollade med en bekant, som kör buss, och han tipsade om att Svenska Spårvagnssällskapet hyr ut bussar. Dom har tydligen även en dubbeldäckare. Hur coolt vore inte det? Ska höra mig för med dem, återkommer om det.

  6. Jag tänkte mig en elegant lösning. Etablerar härmed en ny sponsorgren anpassad för fattiga startups med rika idéer och ännu större behov av uppmärksamhet i paritet med sina (affärs)idéer. De 90 busspassagerarna skall i mitt tycke inte behöva betala en spänn för en aktör som förstår #mikroPR med #makroEFFEKT. Om inte någon ANNAN gör det i hela socialawebsverige, vem skall då inte se det?

    Enters Social Media Club ;). Ett nätverkssällskap för folk globalt som diggar att snacka medier, och en topic som jag tar med mig i packningen till campen för att bygga upp den svenska nätverksorganisationens “bigger frame” av just lokala tilll 99 procent, med en och annan regional (läst twincities.se Linköping / Norrköping / Östergötland ;).

    Idé, cutting to the chase;

    Jag hör med folk i “sfären” om just Social Media Club chapters som redan nu är direkt och formellt affilierade med http://socialmediaclub.org (jag utgår från listan http://socialmediaclub.pbworks.com/LocalTeams) om vi kan hitta ett mikrosponsringspaket med just SMC som “paraply” (icke vinstdrivande nätverksorganisation med ett “open brand” och självkostnadsprincip med volontärkrafter är strukturen på alla geografiska/organisatoriska nivåer), och jobba via SMC-kanaler för att ragga dessa mikrosponsorer i utbyte mot en 125×125-annons, alternativt en Googletext-storlek utan grafik med en “escalator pitch” på twittbara 120 tecken, på SMC:s aggregerade backchannel #smcsswc09 för en stream och #sswc09 för realtidstwittrande från #sthlm till #Tjärö via alla andra hashtaggade orter – Tur – Och – Retur. Och självkostnaden för att etablera denna backchannel med våra Östgötageeks att fixa i ett huj.

    Ser absolut INGET problem med denna sponsringslösning, oavsett leverantör av bussresa at the end of the day!

    Namn: #crowdfunding generellt. #crowdsponsorship specifikt. #microsponsor för den sponrande aktören. #metasponsor för den organiserande kraften avseende sponsororganiserandet och “den visuella platsen” kopplade till företagets marknadsföringskostnadskonto i bokföringssystemet ;).

    I alla fall – det ger en förbannat massa Street Cred att ställa upp med slanten i sb m #SSWC09- vilket några redan snappat!

    Förslag. Räknar högt. Tänker högt. Transparens är the new shit, you know:

    1250 kr för 125×125-banner. Åtta stycken. Det blir tio papp.

    Sju och en halva kvar. Vad skall vi ta för textads då? Symboliska värdet är högre än marknadsföringsutrymmet, så vi vräker på med 500 kr var – resekostnad premium för en företagsam webbpassagerare, see where I take it 😉 ?

    Vi tar åtta av dem med. Tre och ett halvt tusen. En ren “textlogga”. Namn på företag + Länk, no more no less. Till samma pris som för bussbiljetten. Det fyller på med resten, obegränsat.

    Överskottet går till välgörande ändamål för sociala webbsverige. Det bestämmer de på plats som är med och organiserar det ramverk som skall bilda Social Media Club Sverige på campen, dock enbart med en begränsning – att just bidra till att bygga upp SMC Sveriges självkostnader. Kollektivt smart beslutsfattande som ämnar härma det som kallas “demokrati” ;). Yes!

    Jag pingar närmast sörjande hit efter “Leave Comment” button är tryckt!

    Först till kvarn får först mala!

    Inget bindande i kommentartråden, detta är ett förslag! “Jag kan tänka mig” är enbart ett intressetest!

    För att föregå med gott exempel så är jag beredd att slänga in första kulorna om så bara en till ställer upp 😉 ! Ovanstående är bara en maximigräns avs antal annonser, jag kör på detta och bidrar iaf ekonomiskt från mitt frilansbrand om minst en till ställer upp med en 125×125-banner!

    So far, alltså

    • SLICE Services and Publishing – 125×125-banner – intresseanmälan! Yes.

    What’s next? SSWC – snart! (via @twitbusSSWC ? – just “grabbed” it – just in case – The Twittering Bus – förslagsvis en Bot med Hashtags TweetAlert #sswc #sswc09 #sswc09bus för den “kollaborativa strömmen” som blir enkel att syndikera vart som helst !)

    Who’s next? You?

    Peace,
    Anders

    PS. Social Media Club Östergötland ställer upp med EN SAK REDAN NU – ett PARTYTÄLT! Premiärbild från tidig eftermiddag på första SMC Barbeque i Norrköping i samverkan med NEMCOM och PomPom i Parken på nationaldagen – elektronisk picnic i det gröna! – se http://tr.im/uVZD ! och http://tr.im/smcogtl för vår officiella wikisida på den globala organisationen för “kontext” ! Ses i Blekinge! DS.

  7. Anders Abrahamsson

    04. Aug, 2009

    Detta var en bruttoidé av tänka-högt-karaktär.

    Jag ändrar nu dealen.

    Jag skjuter till sponsorskap själv från SLICE Services and Publishing för en 125×125 banner a 1250 kr.

    Jag har det lugnare nu, mindre text, mer substans, eftertanke, levererar en “dummy” istället på snabbast möjliga sätt bortom fylld Stockholmsbuss! Visuellt funkar bättre – det blir brutalt tydligare!

    Tack @jocke för feedback (exakt vad var förresten “otydligast” i detta – vad skall det bli 100 procent glasklart?) – och @tomaswennstrom för förståelsen!

    Peace,
    Anders

  8. Erik Laakso

    05. Aug, 2009

    Har ni kollat vad det kostar att hyra en buss utan chaufför? Jag har 10 år i yrket och kan köra en buss till Blekinge, det borde bli ordentligt mycket billigare eller?

Leave a Reply