Åh åh åh, webbtjejer

Posted on 18. Nov, 2008 by in Uncategorized

En eloge till Fredrik som tog upp det här med brist på tjejer i webbvärlden. För jag har funderat på samma sak på sista tiden när jag hängt på webbkonferenser som FOWA i London och SIME. Var är brudarna? Nästan aldrig på scenen. Och knappt inte i publiken heller, konstaterade jag när jag satt på en livesändning med Diggnation där tonårsgrabbar langade ut all gratis Googleöl de kunde bära till grabbpolarna bredvid.

Jag och Annika Lidne var verkligen två rara ärtor i den samlingen.

Men vad göra för att få fram lite mer tjejer i webbvärlden? Fredrik Wass skriver:

Jag tror att det handlar om att bryta vanans makt. För självklart finns det traditionellt fler män när man blickar ut över de högprofilerade “kändisarna” i både webb- och humorvärlden, eftersom det är så strukturen ser ut nu, idag. Men kanske inte imorgon?

I morgon tror jag inte att det kommer att vara så snedfördelat som det är idag på webbkonferensgolven. Enligt senaste “Svenskarna och Internet” så tar svenska tonårstjejer över bloggosfären. Sveriges mest lästa bloggare är en tjej.

Redan idag har vi en kvinnlig VD på svenska Google. På InternetWorld huserar Miriam Olsson som redaktör, Sara Öhrvall ska leda Bonnier in i framtiden, Sofia Mirjamsdotter tar diskussionen med gammelmedierna och lilla gummorna har fått teknikföretag att ta kölappar för att kunna marknadsföra teknik mot just det – tjejer.

Blanda in lite bokhoror, DaBitch på Adland, Citizen Media Watch och Disruptive Media i mixen så är jag sannerligen inte oroad. Välkomna att slänga in fler begåvade webbtjejer i kommentarerna.

Men.

Hur kommer det sig att trots att vi har en överrepresentation av unga tjejer i bloggosfären på gräsrotsnivå och en drös erkända webbdebattörer, analytiker, redaktörer och företagsledare i toppen, ändå är så glest mellan behåbanden på alla större webbhändelser?

Brist på fantasi? Säger tillfrågade kvinnor nej till att ställa upp? Har vi för pipiga röster eller är vi inte TV-mässiga?

Nej, som Fredrik skriver är det något annat i botten här och det luktar inte gott.

Vad tror ni att det att det handlar om, egentligen?

19 Responses to “Åh åh åh, webbtjejer”

  1. Joakim Jardenberg

    18. Nov, 2008

    Slår gärna ett slag för K också! Katarina Landquist är försäljningschef på Sydsvenskan Digitala medier och en kvinna för framtiden. Säljsmart, streetsmart och alldeles lysande. Hårt arbetande dessutom:
    http://www.jardenberg.se/2008/11/16/helga-vilodagen/

  2. Sandra Jakob

    18. Nov, 2008

    Vi är många som ivrar för de nya medierna inom klassiska gammelmedia, och det finns en hel drös av oss tjej som sitter som webbredaktörer runt om i landet. Vi finns, kanske vi bara inte hörs tillräckligt? Eller blir skickade på webbkonferenser…

  3. jnystrom

    19. Nov, 2008

    Puttar fram Andie, http://log.andie.se , SIME’s überblogger sen är ju Ulrika, http://www.typepad.com/t/comments?__mode=red&user_id=224610&id=139585078 , på Good Old en annan powerplayer i webbsammanhang. Båda värda all respekt.

  4. Lotta Holmström

    19. Nov, 2008

    Jag tror inte de är så få. Det handlar om att synliggöra, och att män känner flest män, och därför blir valen av talare de enkla, bekanta namnen. Det är rätt fascinerande och samtidigt mycket tråkigt att den här frågeställningen fortfarande behövs. I slutet på 90-talet var jag med och grundade OPK (http://www.opk.org/), en förening för kvinnor i webbranschen. Vi anordnade seminarier och debatter om ämnen vi tyckte var angelägna, och bjöd in både män och kvinnor att komma och lyssna, men hade bara kvinnliga paneldeltagare. Det var ingen konst att få till det.

    Vi sammanställde också en lista på 1000 framstående kvinnor i webb/it-branschen (ligger kvar på http://www.opk.org/listan/ men är inte uppdaterad sen dess), så att männen med makt skulle ha lite fler namn att välja på nästa gång de skulle intervjua någon eller bjuda in folk att tala på konferenser.

    Mycket har ändå hänt sen dess. Vi startade en mejlingglista för att vi kände ett behov hos oss själva och bland kvinnor omkring oss att ha andra kvinnor i branschen att bolla med. Då var könsfördelningen på många arbetsplatser sådan att många kvinnor kände sig ensamma och det förekom en del trakasserier och/eller tykna kommentarer. Det har förändrats, och mejlinglistan fyller inte längre något behov, även om den faktiskt finns kvar.

  5. Stefan

    19. Nov, 2008

    Du nämner gräsrotsnivå och därför tänkte jag snabbt nämna min syn på det hela.

    Mitt huvudområde är webbutveckling och SEO. Här kommer jag vanligtvis i kontakt med andra personer genom forum, bloggar och Jaiku.

    På forum är det vanligtvis omöjligt att veta om personen bakom användarnamnet är kvinnlig eller manlig. Så länge personen i fråga inte nämner det, förstås.

    När det gäller bloggar så är det inte särskilt ofta jag kommer i kontakt med kvinnliga bloggare (inom programmering / seo), men de gångerna jag gör det så får jag vanligtvis fram flera nya. Nu är detta endast vad jag har uppmärksammat och jag vet inte om det är korrekt, men i regel så tycker jag att kvinnliga bloggar har en tendens att få fler kommentarer från kvinnor. Nu spekulerar jag, men kan det vara så att minoriteter (skapade av fördomar) dras till varandra?

    Till sist när det gäller Jaiku så har jag faktiskt ett tiotal kvinnor, som jag har bjudit in, på min kontaktlista. Vad som är gemensamt för dessa är att de inte är särskilt aktiva när det gäller att skriva.

    Vad är då min slutsats? Jo, även om det där inte finns lika många, så finns det en hel del kvinnor där ute. De är dock inte lika aktiva när det gäller att skriva på Jaiku och kommentera andras blogginlägg.

    Klockan är tidigt på morgonen och min kommentar blev ganska rörig, men jag hoppas att den kan bidra något till diskussionen.

  6. […] I kölvattnet av Sime går snacket i bloggvärlden om den riktigt trötta könsfördelningen på denna och andra internetkonferenser. Såväl What´s Next-Kristin som Fredrik Wass och Joakim Jardenberg lyfter frågan och ger analyser och några förslag. Missade du konferensen kan du läsa vår SIME-sammanfattning här. […]

  7. Ida

    19. Nov, 2008

    Som någon ovanför skriver. Det finns ju massa massa kvinnliga webbredaktörer. Men det kanske är för att det arbetet oftare räknas som under information än nyskapande/kreativ webb-utveckling som man inte tänker/märker dem.

    Drar en paralell till den diskussion som nu förs med anledning av en ny matlagningstidning för män. Kvinnorna sköter vardagsmaten med när männen kommer in ska det plötsligt bli lyx och helg och festmat.

  8. Kristin

    19. Nov, 2008

    @stefan: Jag delar faktiskt ditt intryck av att vissa tjejer på Jaiku inte är lika aktiva som andra, men det finns mängder av undantag där. Ser man på modebloggar som domineras totalt av tjejer kan man inte heller säga att vi kommenterar mer sällan än andra. Jag har aldrig fått konstiga kommentarer för jag är tjej och gillar webb, men det kanske andra har fått?

    @sandra: Ska vi bjuda in oss själva till paneler, eller vad ska vi göra då?

  9. Dabitch

    19. Nov, 2008

    Tjena, kul att du pekar ut mig. Jag är visserligen nördig nog att bygga maskinerna själv och sköta all admin på mina burkar men har inget som helst intresse av att delta i webbkonferanser (om jag inte får fett betalt, då kan jag kanske tänka på saken) då min sajt och webbnärvare handlar om reklam, reklam, reklam reklam och mitt jobb är att göra just reklam. 🙂 Så det är nog inte så konstigt att man blir förbisedd just på webbkonferanser som handlar om webb, men det är rätt retligt när det skall skrivas om “kvinnor på webben” och så plockar de fram fem blåbär som byggt kaffe-och-kaka bloggar på blogspot.com eller dylikt. Hahaha.

    Därimot bjuds jag ofta in till att snacka om just reklam på reklamnördiga koonferanser, eller design på universitet så det passar mig finemang. Eller reklam på webben, perfekt kombo!

  10. […] Magnus Betnér ger sin syn på detta i sin Dagbok Fredrik Wass (bisonblogg) tar upp ämnet i posten “Tröttsamt med manliga försvarstal” Joakim Jardenberg sparkar till i ämnet i sin recension av SIME med kommentaren “hela första dagen är fylld av medelålders vita män”. Kristin Heinonen på What´s Next har i posten “Åh Åh Åh tjejer” reflekterat över att hon känner sig lite ensam som tjej. […]

  11. Stefan

    19. Nov, 2008

    @Kristin: Du har helt rätt och jag tror att vi är inne på ungefär samma spår.

    Jag nämnde att där finns en tendens att lika människor samlas på samma ställe och då är modebloggar ett utmärkt exempel. Majoriteten av kommentarerna på modebloggar som drivs av kvinnor består av just kvinnor. Ungefär samma tendens tycker jag att man kan se på en manlig programmeringsblogg.

    Precis som Lotta lyfter fram så finns personerna där ute, men grupperna kommer inte alltid i kontakt med varandra.

  12. […] Just nu rasar en debatt om kvinnor vs män i bloggosfären. Den startade egentligen med Nour El Refais debattartikel på Newsmill om varför det visas så få kvinnliga komiker på TV. Men började snabbt, bla annat via Bisonblogg,också att handla om varför det finns så få tjejer inom teknik och it. Vem bär ansvaret? Finns det nån skuld? Eller är det så att det saknas kvinnor med koll på www? […]

  13. Lennart Svanberg

    22. Nov, 2008

    Hej,
    som arrangör av konferensen IMC så kan jag inte annat än instämma i det mesta som skrivits här och framförallt grundproblematiken: Var är tjejerna?

    Att få fler kvinnor/tjejer som talare skulle gynna konferensnäringen då man uppskattar de olika perspektiv som olika kön ibland ger på samma frågor.

    Våra talare representerar Användare, Konsulter och Leverantörer inom Internetmarknadsföring och det är framförallt bland Användare som kvinnor gör sig mest hörda, vi har NCC som exempel i nästa vecka där en kvinna presenterar.

    Som arrangör så blir vi dels “pitchade” hela tiden av olika personer som vill tala, nästan uteslutande män, och sedan gör vi aktiva sökningar.

    I Nordamerika är könsfördelningen något bättre när vi arrangerar men när det handlar om helt nya tekniker så är det nästan alltid killar som står bakom.

    Har varit med så länge i branschen att man vet ungefär vilka drivkrafter som från början skapade många av jättarna och det var i princip bara män så att det ser ut som det gör är därmed inte så konstigt.

    Vi måste dock hela tiden rannsaka oss och kanske är det ett annat innehåll på konferenser som behövs för att både locka talare och deltagare från kvinnligt håll.

    Är oerhört tacksam för all input i denna fråga.

  14. Jeanin Day

    22. Nov, 2008

    Hejsan!

    Jobbar som interaktionsarkitekt/marknadsansvarig på en webbyrå som heter Antrop, och vi har just fixat ihop en webbkonferens.

    Det var inte alls svårt att hitta bra kvinnor som talare, tycker jag. Vi hade som utgångspunkt att det skulle vara ca 50/50 och sen körde vi bara på det. Finns ju massor av bra, smarta, kunniga, framgångsrika kvinnor i webbvärlden på företag som tex Ocean Observations, Electrolux, Pink Puffin, NetRelations etc – alla aktiva och “med” i webbvärlden. Och alla vi frågade tackade ja!

  15. […] Bisons blogginlägg har i alla fall orsakat kommentarsdebatt på hans blogg som har utmynnat i en bisarr diskussion kring amerikanska cheerleaders. Kristin på whats Next har också hoppat på ämnet och beklagar sig över bristen på kvinnliga representanter i branschen. […]

  16. Richard Gatarski

    27. Nov, 2008

    Jag behöver en eller ett par duktiga kvinnor som kan berätta webbrelaterat om Organisationsutveckling, Video eller Mobilt. Det gäller Web Service Award Event den 28 januari i Stockholm.
    [email protected]

  17. Lars

    14. Jan, 2009

    Kan tillägga till det Lennart skrev att i Vancouver så var åtminstone en fjärdedel av de 60 talarna kvinnor.

    Men det är ändå klent. Av de som pitchar sig själva är det idel gubbar.

    Håller med Jeanin om att det finns många duktiga kvinnor i webbvärlden, men en sak som de flesta brister i är att pitcha in sig som talare. Man måste oftast söka reda på dem själv.

    De som läser detta och vill tala, hör av der till IMC!
    http://www.internetmarketingconference.com

  18. Kristin

    21. Jan, 2009

    Intressant hur kommentarer fortsätter att dyka upp här ett par månader efter publicering. Det är ju trist om det är som Lars beskriver, att tjejer är dåliga på att pitcha sig själva.

  19. […] För ett tag sedan var jag inne på en blogg som tog upp bristen på tjejer i webbvärlden.   […]