Vårt bidrag till Sydsvenskan Redesign

Posted on 04. Apr, 2008 by in old media, social media, Uncategorized, video

Sydsvenskan har utlyst en tävling för hur deras nya layout ska se ut. What’s Next har gnuggat geniknölarna och här är vårt förslag som en 6-minuters-film: Sydsvenskan ReDesign (wmv högupplöst)

Sydsvenskan Redesign

redesign bloggen finns de andra tävlingsbidragen.

Play

22 Responses to “Vårt bidrag till Sydsvenskan Redesign”

  1. Designpresentationer

    05. Apr, 2008

    […] Bra av Sydsvenskan.se, som lägger ut alla förslag på http://www.redesign.sydsvenskan.se/tavlingsbidragen/ och bra av Kristtin Heinonen och Tomas Wensström som förstås även har lagt sitt bidrag på Whatsnext: http://www.whatsnext.se/2008/04/04/vart-bidrag-till-sydsvenskan-redesign/ […]

  2. Fredrik

    07. Apr, 2008

    Den webbtidningen hade jag helt klart läst! Gilar er version mycket! Håller tummarna för att de tar till sig av er input!

  3. Nicolai

    07. Apr, 2008

    Hej,

    Snyggt, bra sätt att presentera och ett bra förslag för sydsvenskan!

    Häls
    Nicolai

  4. […] Vi har tidigare skrivit om Sydsvenskans Redesign och arbetet med att göra om webben. Det hela börjar ta form och nu finns den här fantastiska videon: […]

  5. Henrik Ahlen

    07. Apr, 2008

    Brilliant! Gillar idéhöjden i förslagen, det är ju precis så här dagstidningarna måste vidareutvecklas på webben, bort från dagens stela strukturer.

    Men även för att detta är en så bra illustration till att video är suveränt enkelt och kraftfullt verktyg för att förklara saker. Här förstår man hela tänket oerhört mycket bättre än om samma sak bara vore snyggt Photoshoppat på en webbsida, så som alla de andra har lämnat in sina förslag!

    Får vi använda detta som föredömligt videoexempel vid våra företagsdragningar om internet-video?

  6. […] Efter att ha skummat bidragen så saknar jag det som jag upplever som bäst. Inte bara i form av innehåll och hur vi läsare vill läsa nyheter och information idag, utan även i form av hur upplägget presenteras. Det är What´s Next som lagt upp sitt bidra på YouTube och med en video där presenterar sitt upplägg. Det är verkligen mitt i prick för att jag skulle byta från dn.se till sydsvenskans nyheter och då glatt svälja lite nyheter om väderkvarnar, gåsprat och lite “vi vill helst vara danskar”-snack. Det är värt det för att få en bra nyhetsupplevelse som jag upplever att jag själv kontrollerar. […]

  7. […] Jag faller in i Vassa Eggens hyllning av What’s Nexts bidrag till Sydsvenskans redesign-tävling för webben. Kolla bara: […]

  8. Christian

    08. Apr, 2008

    Det var ett intressant tankesätt kring webbtidningar och delaktighet av läsarna.

    @Henrik Alden: Jag gissar att de har fått sin inspiration från Common Craft Show. Kika på http://commoncraft.com/

  9. […] Sydsvenskan bad för ett tag sedan sina läsare om tips inför sin redesign. What’s Next ger i kippet här ovanför sitt förslag. Såväl kart- som bildläget är riktigt smarrigt tycker jag. Snyggt klipp av What’s Next dessutom. Jag gillar den typen av pedagogik. […]

  10. tomas

    08. Apr, 2008

    @Henrik Ahlen: Såklart får du använda vår video!

  11. […] Vid det här laget lär väl få ha missat Sydsvenskans redesignarbete. Mest imponerande bidraget kommer helt klart Whatsnext med. Klockrent! […]

  12. Thomas Salzberg

    09. Apr, 2008

    OERHÖRT BRA FÖRSLAG, OCH OERHÖRT BRA PRESENTERAT

  13. […] Några som definitivt verkar veta vad internet handlar om och hur man använder sig av det bäst som plattform att publicera på är What’s Next, fick jag reda på via bisonblogg. Sydsvenskan har utlyst en tävling om redesign av siten, och jag blev helt såld på WN’s lösning — inte minst av presentationen. Förbaskat smart! […]

  14. Lars Iselid

    14. Apr, 2008

    Intressant förslag, men mest imponerad blev jag av eran “pitch”. Bra exempel att ha i min undervisning om informationsarkitektur där jag vill få dom att rita wireframes på OH eller dylikt istället för att hoppa på en HTML-editor direkt. Guy Kawasaki skulle nog applådera över eran picth: http://blog.guykawasaki.com/2005/12/the_102030_rule.html

  15. Åke

    14. Apr, 2008

    Eeeeh. Jag anatar att inte alla vet att ni rippar Commoncrafts stuk rakt av (http://commoncraft.com/) men jag tycker är på sin plats att nämna det eftersom ni till och med snackar och betonar som de gör…

  16. tomas

    14. Apr, 2008

    @Åke: Helt riktigt liknar vår video vad The Commoncraft gör. Därav också vår Yeay-referens på slutet, som ett litet tack. Penna och papper är ett effektivt sätt att kommunicera. Om du tycker vi låter som commoncrafts så är det en slump och inget medvetet. Vi hade gärna låtit mer avslappnade.

    Vad tyckte du om ideerna?

  17. […] Stockholm stad bygger en ny webb och har både en beta-webb och en utvecklingsblogg. Sydsvenskan håller på att redesigna sin webb och bloggar också om projektet. De fick bland annat in ett intressant designförslag från What’s Next. […]

  18. Designmanager

    01. May, 2008

    Ni har inte jobbat på tidningar eller nyhetsmedier innan?

    Förslaget känns som för rörigt för den stora massan. Kunskapen om webben är fortfarande för låg. Titta gärna på de studier som gjorts i USA under de senaste åren när tidningar har ändrat sin design.

  19. Kristin

    07. May, 2008

    @Designmanager

    Tja, vi är är båda journalister i grunden och har många års erfarenhet av nyhetsarbete från både tidning och radio. I det här förslaget ville vi vara så visionära som möjligt, men första sidan är fortfarande traditionell och kan läsas på det gamla vanliga sättet.
    Sätten att navigera bland nyheter är inte så nya egentligen, utan används redan brett på flera av de största sociala sajterna. Just nu är det tiotals miljoner som kan hantera sociala navigeringsprinciper via youtube, Flickr, Facebook m.m. Vi tycker att det vore coolt att applicera beteendet på nyheter. Men det vore kul att höra vad andra tror om vad som är lagom nivå för “massan”!

  20. Konsolidering

    05. Jun, 2008

    Det med kartan är helt briljant! Önskar att fler sajter använde sig utav det och då menar jag en riktigt smidig sak och inte något trögt och otympligt likt Hemnet och liknande.

  21. deeped

    11. Jun, 2008

    Det är briljant. Bara så enkelt och social media-tänkt. Livsfarligt för journalister.

  22. […] redesign – där jag kan erkänna att jag verkligen inte var positiv eller kreativ. Men andra var det i desto högre utsträckning. Men vad blev det av […]

Leave a Reply