WNiNM: Tidningsdöd?, Washington Posts Facebook-app och Uppdrag Granskning
Posted on 11. Nov, 2007 by Tomas Wennström in Uncategorized
Hur tacklar traditionell media new media? I What’s Next in New Media (WNiNM) diskuterar vi just det. I panelen Mindparks vd Joakim Jardenberg, Aftonbladets läsarredaktör Lotta Holmström och webbrådgivaren Fredrik Wackå.
- Tidningsdöden? Färska upplagesiffror från USA visar att 500 dagstidningar tappat i upplaga det senaste halvåret. Grånade herrar i tidningsbranschen försöker få koll på läget på Beyond the Printed Word i Dublin.
- Lokalnyheter och bloggar. Det är svårt för lokala tidningar att locka bloggare att skriva om lokala ämnen. Vad hände med hyperlocal, och spelar geografi någon roll i bloggosfären?
- Washington Posts Facebook applikation. NewsTracker ger detaljerad statistik om tidningsläsaren.
- Gräv åt Uppdrag granskning. Medborgarjournalistik på Uppdrag Granskning.
- Aftonbladets användarregler från 2000. Ett tidsdokument över hur snabbt synen på användarna ändrats. Boing Boings länkpolicy.
Om du vill veta vem som lyssnar på What’s Next, gå med i vår facebook-grupp.
Hosts: Kristin Heinonen och Tomas Wennström
UPPDATERING: Vi har fixat den märkliga ljudkvaliten och lagt ut en ny version.
Podcast: Play in new window | Download
Bengt
11. Nov, 2007
Frågan är kanske om det inte lyfts upp med lokala bloggar. Kistachic är nog den mest kända, men i stort sett de flesta kommenterar sin lokala omgivning även om de inte nischar sig lokalt. VHCbloggen är ju dessutom om lokalsport så visst finns det lokala bloggar…
http://vhcbloggen.wordpress.com/
Krasslig, en intensiv vecka har gått och en annan kommer
11. Nov, 2007
[…] Har jobbat hela kvällen med en basketboll i halsen, men nu ger jag mig. Så det blir en kort rapport. Veckan som gick var intensiv med flitigt bloggande från Dublin, Whats next in new media, bloggpanel och annat skoj. […]
The Stockholm Summit web 0.9 | weconverse
12. Nov, 2007
[…] Måhända speglar webbplatsen för The Stockholm Summit Utbildningsminister Jan Björklunds attityd till datorer och Internet, som Fredrik Svensson (fd Jeppesen) återger den. Å andra sidan så oroar sig Joakim Jardenberg, VD för MindPark, i premiären av WNiNM över att ledarna i den gamla dagspressindustrin inte heller fattar någe. Fast det är inte lika allvarligt tycker jag. […]