Fem saker medieföretag kan lära sig av BBC World

Posted on 21. Apr, 2009 by in medborgarjournalistik, old media, social media, wninm

BBC World Service är en av mina favoritkanaler, men förutom en internationell nyhetsbevakning i toppklass är de också långt framme på nätet i att involvera sina lyssnare världen över. De har det senaste året satsat stort på medborgarjournalistik och jobbar parallellt på en mängd plattformar på nätet.

Igår morse lyssnade jag helt fascinerad på när en av deras medborgarreportar i en av Sydafrikas kåkstäder intervjuade sina grannar om de undermåliga hus de tvingades bo i, trots löften om bättre levnadsstandard från den sittande regeringen. Berättelserna publiceras både på BBC: s sajt, på en egen blogg och bilder finns på Flickr.

Så här säger projektledaren in en intervju om BBC Your Story, som projektet kallas:

“Rather than the BBC as a news organisation dictating the news agenda, we’re listening to what people are telling us, taking in their opinions, thoughts, sometimes eyewitness accounts – whether they be in the form of photos, videos, or opinion pieces.”

BBC World har dessutom ring in-programmet World Have Your Say, där redaktionen bloggar, twittrar, lägger upp bilder på Flickr och bjuder in alla att kommentera deras nyhetsval eller till och med ringa in till det dagliga redaktionsmötet. Ett kriterium för vilka ämnen som väljs är bland annat  vad som är mest läst och kommenterat på sajten:

The whole WHYS team sits down at around 1100GMT (if you’d like to join us on the phone let us know). We talk through story suggestions we’ve received from listeners, we make suggestions ourselves, and we monitor the stories which are being discussed the most online.

BBC gör fem saker här som är värt att ta efter, förutom den rent demokratiska aspekten av att låta människor runt om i världen få sina röster hörda.

  • De ökar sitt digtala fotavtryck rejält genom att våga publicera på andra plattformar än sin egen. Det ökar chanserna att bli upptäckt av en ny publik och är dessutom mumma för sökmotorer.
  • De bryr sig inte om ifall lyssnaren interagerar med BBC via wordpressbloggen, den egna sajten eller kommenterar en bild på Flickr. De har helt enkelt insett att innehåll inte är lika med distribution längre.
  • De låser inte in sig i sitt eget medieformat och vågar komplettera ljudet med bilder, mycket text och video. Berättelsen är det bärande.
  • De jobbar med färdiga, smarta lösningar som Flickr, Vimeo, YouTube och WordPress för att publicera bilder och text relaterade till programmen. Inga utvecklingspengar i sjön här inte med att ta fram egna lösningar för bra tjänster som redan finns. Billigt och tidsbesparande.
  • Och de började tidigt med att experimentera, utan att nödvändigtvis veta vad det skulle leda till.

Att BBC är duktiga på sociala medier och är i full färd med att tillsätta en chef för sociala medier (lyssna på vår tidigare intervju med BBC) är en sak. Mer intressant är hur de både bibehåller och utvecklar sitt varumärke på nätet, samtidigt som många tunga medieaktörer i Sverige ofta visar rädsla för att tappa i trovärdighet genom att involvera publiken och finnas tillgänglig på flera plattformar.

BBC visar att integritet, skärpa och kvalitet inte står i ett motsatsförhållande till att komma närmare sin publik.

3 Responses to “Fem saker medieföretag kan lära sig av BBC World”

  1. Felix Andersen

    21. Apr, 2009

    Bra och träffsäkert skrivet. Precis vad många andra stora medieföretag borde lära sig av!

    @nibbo

  2. Bosse Lindquist

    21. Apr, 2009

    Hej!
    Intressant och roligt att läsa! Håller verkligen med om att här finns enormt mycket att lära för medieföretag. Vore kul att veta hur du fann informationen?
    Tack och på återhörande,
    Bosse Lindquist
    gruppchef dokumentärredaktionen SR

  3. Oa Berg

    21. Apr, 2009

    Belysande exempel på hur man kan göra rätt. Tyckte om Björn Jeffreys artikel som du länkar till (det är bara att gratulera Twingly).

    Ett nyckelord är precis som du skriver “experimentera”. Att prova, vara snabb, och träna upp intuitionen att förstå när en framgång och eller blindskott är i vardande och agera därefter.

Leave a Reply