Last.fm blir betaltjänst utanför UK, USA och Tyskland
Posted on 24. Mar, 2009 by Kristin Heinonen in Uncategorized
Last.fm, av en händelse senaste intervjuoffret här på What’s Next, annonserar idag att lyssnare utanför Storbrittanien, USA och Tyskland kommer att vara tvungna att ha en betald prenumeration för att kunna lyssna på den strömmade radion. Från bloggen:
In all other countries, listening to Last.fm Radio will soon require a subscription of €3.00 per month. There will be a 30 track free trial, and we hope this will convince people to subscribe and keep listening to the radio.
Intressant är att kolla igenom de över 300 kommentarerna till inlägget, där flera röster höjs för att det här innebär att de kommer att sluta att använda Last.fm, andra kommenterar att det kommer att göra Spotify till ett mer attraktivt alternativ.
Last.fm själva svarar på frågor i kommentarerna och inte överraskande är begränsningen till de tre nämnda länderna ett marknadsrelaterat beslut:
These are the countries in which we have the most resources to support an ad sales organization, which is how we earn money to pay artists and labels for their music. We are focused on the US, UK, and Germany as key markets, with the help of the CBS Interactive salesforce and our own sales team here in London. Our headquarters are in the UK and we’ve always had a strong presence in DE.
And so we’ve made the decision to focus on these markets for free streaming radio. We are still available worldwide and while listening is subscription, all the other rich content on the site is still free.
Detta verkar piska upp känslorna hos användare utanför UK, US och DE, som argt undrar om de betraktas ett sorts webbversion av tredje världen och om de inte har rätt att få gratis strömmad radio, även om de inte råkar bo på en attraktiv annonsmarknad.
Det ska bli spännande att se vad som händer när en sajt med så stor användarbas försöker göra resan från gratis till betalt innehåll. Skiftet är snart, planerad till den 30 mars.
Vad tror du kommer hända?
Danne Lundqvist
24. Mar, 2009
Jag låtsas inte ha koll på alla länder och kanske bara ska ta mig själv som exempel. Jag har länge använt last.fm för att lyssna på ganska smal musik. Framväxten av ett allt mer innehållsrikt Spotify gör att jag i stor utsträckning slutat använda mig av last.fm. När last.fm görs om till en betaltjänst samtidigt som seriösa konkurrenter växer fram torde det vara en riktigt stor blunder.
Vill du betala för Google? « The Jennie - text och tankar, webb och kommunikation.
25. Mar, 2009
[…] skulle kunna fortsatta rabbla längs listan. What’s Next rapporterar idag att Last FM blir betaltjänst utanför Storbritannien, USA och Tyskland. Skulle jag betala? Kanske. […]
lausse
22. Apr, 2009
Det må vara en blunder – men jag undrar hur många som egentligen använder just lyssningstjänsten. Tjänsten “liknande artister” var ju aldrig speciellt ackurat utan snarare ganska slumpig.
Tjänsten att logga musiken är den enda jag använder där. Om man ska lyssna på musik så har de alldeles för mycket snuttar på last.fm. Sörjde mer när pandora blev exklusivt amerikanskt.
Men, precis som med Pandora – entsiasterna lär sig alltid hur man når de tjänsterna ändå.
Jag tror allt kommer att fortsätta som vanligt – man hittar ju fortfarande namnen och statistken på last.fm och kan hoppa vidare till… spotify för de stora & myspace för de små. Skynda på, skynda på för snart ska karusellen gå.