BBC: “Alla medieföretag idag måste förstå sociala medier”
Posted on 09. Mar, 2009 by Kristin Heinonen in Uncategorized, wninm
James Cridland, Head of Future Media & Technology på BBC Audio & Music Interactive vet ett och annat om hur man får igång kreatitivet och innovation i ett traditionstyngt medieföretag. Han låter alla anställda i sitt team använda tio procent av sin arbetstid till att uforska idéer och kreativa projekt som de tror kan gynna företagets utveckling.
Resultatet är bland annat en tidig iPhone-applikation och ett tagcloud som bygger på lyssnarnas inskickade SMS. Strax släpps också ett spel som låter lyssnarna vara med och tagga all musik som spelas i radion!
James pratar också om varför man just nu söker en Head of Social Media för hela BBC (för den som känner sig manad är jobbannonsen här) och varför alla medieföretag idag måste förstå sociala medier.
Vi hade en pratstund på Multimedia Meets Radio i Prag och jag kommer strax publicera fler podcasts de närmaste dagarna med bland annat LastFM och coola kanadensiska CBC Radio 3. Så håll utkik!
In English: James Cridland is Head of Future Media & Technology for BBC Audio & Music Interactive. In this podcast we chat about how to encourage innovation and creativity in a large, traditional media company and why the BBC is currently looking for a Head of Social Media.
“Any media or web company today needs an understanding of the social media web”, says Cridland, who also believes there are many ways of letting your audience help you out with otherwise overwhelming tasks such as tagging thousands of songs.
Podcast: Play in new window | Download
Veckan som gick - vecka 11 at Same Same But Different
15. Mar, 2009
[…] What’s Next kan man höra James Cridland från BBC tala om att alla medieföretag måste förstå de sociala […]
Fem saker medieföretag kan lära sig av BBC World | What’s Next
21. Apr, 2009
[…] på sociala medier och är i full färd med att tillsätta en chef för sociala medier (lyssna på vår tidigare intervju med BBC) är en sak. Mer intressant är hur de både bibehåller och utvecklar sitt varumärke på […]