Släpp in communityt i tidningsvärlden
Posted on 02. Sep, 2008 by Kristin Heinonen in Uncategorized
Varför ska tidningar släppa in läsarna i tidningsprocessen? För att tiden när tidningarna var ’folkets röst’ är över. På webben har folket sina egna röster och det är dags för redaktionerna att inse att de inte längre har patent på att spegla en opinion.
Hör tidningsrådgivaren och mediautbildaren Mark Comerford berätta om Birmingham Posts bloggsatsning, Liverpool Daily Posts öppna redaktion och varför tidningsdöden egentligen borde kallas för tidningssjälvmord.
Podcast: Play in new window | Download
Mikael
03. Sep, 2008
Hej!
Jag har varit i branchen ganska länge och bloggade innan det hette blogga (1996).
Jag förutspår en backlash på detta inom ca 1-2 år. Hittils har vi bara sett fördelarna med wikipedia, youtube, blogsfären, etc…
Efter att Kina, Ryssland, mfl anställer proffessionella “bloggare” för att föra ut propaganda kommer sociala nyheter att få allt sämre tillförlitlighet. Bruset och desinformationen på nätet kommer att öka explosionsartat de närmaste åren, tills det blir nästan oanvändbart. Om det inte redan skett (?)
Jag förutspår alltså pånyfödelsen för redaktionellt material. Kanske inte i den form som det finns idag och kanske inte i lika stor omfattning (finns för många svenska dagstidningar, tex, men så har det väl egentligen varit länge). Economist och New York Times kommer att få ett uppsving.
Som sagt, det nya kommer alltså att vara redaktionellt matieral. Sociala nyheter kommer att vara helt ointressanta såvida det inte är i det närmaste slutna sällskap (dvs lika gärna hade kunnat vara en mailinglista, mer eller mindre).
Vad tror What’s next om denna förutsägelse? 🙂
Succé när Birmingham Posts släppte in bloggarna « Newsdesk PR 2.0
03. Sep, 2008
[…] Succé när Birmingham Posts släppte in bloggarna Posted on September 3, 2008 by dojan Kristin på What’s Next blogg har funnit ytterligare intressanta exempel på hur dagspress utnyttjar UGC (user generated content) för att skapa mer attraktivare media till lägre pris. Kristin uppmanar läsarna (förmodligen de som representerar dagstidningen i någon form): “Släpp in communityt i tidningsvärlden” med argumentet: “För att tiden när tidningarna var ’folkets röst’ är över. På webben har folket sina egna röster och det är dags för redaktionerna att inse att de inte längre har patent på att spegla en opinion.” […]
Kristin
04. Sep, 2008
Intressant spaning, Mikael. Vi får ta upp den i nästa panel!