WNiNM: Aktuellts Öppen redaktion, ful-seo och Aftonbladet betalar bloggare

Posted on 30. Nov, 2007 by in Uncategorized

Olle Lidbom från Vassa eggen, Fredrik Nygren, webbutvecklare på Gota Media och Fredrik Wass från Bisonblog och Internet World diskuterar utgör panel i What’s Next in New Media.

I dagens podcast-avsnitt diskuteras:

  • Aktuellt släpper in tittarna på redaktionen. Vi kan numera följa när Aktuellt-redaktionen diskuterar namnpublicering – eller äter tårta.
  • SvD testar att dra trafik till sina artiklar via Googleannonser.
  • Aftonbladet har flaggat för att de nu hittat en modell för hur de ska dela annonsintäkter med bloggare på Läsarbladet. Samtidigt föll Metros betalförsök i somras pladask. Betyder pengar bättre bloggar?
  • BBC gör en Mindpark. 2008 kommer BBC att leta tech-talanger utanför huset och låta dem pitcha ideer på fyra stora workshops. Ett problem som BBC vill hitta en lösning på är hur man bäst hittar och sprider breaking news pa nätet. Dags för SVT och SR att ta efter?

Om du vill veta vem mer som lyssnar, gå gärna med i vår Facebook-grupp.

Hosts: Kristin Heinonen och Tomas Wennström

Play

4 Responses to “WNiNM: Aktuellts Öppen redaktion, ful-seo och Aftonbladet betalar bloggare”

  1. […] Check it out! While looking through the blogosphere we stumbled on an interesting post today.Here’s a quick excerpt Olle Lidbom från Vassa eggen, Fredrik Nygren, webbutvecklare på Gota Media och Fredrik Wass från Bisonblog och Internet World diskuterar utgör panel i What’s Next in New Media. I dagens podcast-avsnitt diskuteras: Aktuellt släpper in tittarna på redaktionen. Vi kan numera följa när Aktuellt-redaktionen diskuterar namnpublicering – eller äter tårta. SvD testar att dra trafik till sina artiklar via Googleannonser. Hur blev den lilla tidningen Östra Småland fem gånger så stor som Aftonbladet […]

  2. […] Missa inte senaste avsnittet av panelen med Olle Lidbom, Fredrik Wass, Fredrik Nygren, Kristin Heinonen och självklart Tomas Wennström. […]

  3. /M

    01. Dec, 2007

    Metrobloggen föll väl på den väldigt dåliga publicitet de fick när användaravtalet granskades, att det blev tydligt att knappt någon skulle få betalt med deras betalningsmodell, samt att de stängde av bloggar på ett sätt som gav diktatoriska vibbar. Kan Aftonbladet undvika att framstå som rent användarfientliga ut finns det ingen anledning att tro att deras försök kommer att misslyckas. Speciellt inte som de redan har en bred användarbas.

  4. Pelle Sten

    07. Dec, 2007

    Vi på SvD.se jobbar med sökordsannonsering på Google sedan ett flertal månader tillbaka. Att Kristin Heinonen inte fick upp Doris Lessing-annonsen igen beror på Googles annonsalgoritmer som gör att annonser man inte klickar på får lägre status när samma användare gör sökningen på nytt.

Leave a Reply