What’s Next förutser 2008

Posted on 09. Jan, 2008 by in Uncategorized

What’s Next 2008? Mobilt internet, mobila applikationer, geopositionering och 3d-skrivare om vi får tro spaningarna i dagens What’s Next.

Panelen diskuterar spaningar från nätpersonligheter som Polar Roses vd Nikolaj Nyholm, Vassa Eggens Olle Lidbom, Fyra Nyansers Anton Johansson, TATs Hampus Jakobsson, Networkers Fredrik Nygren och Bambusers Måns Adler.

I panelen:

Skriv gärna dina egna spaningar som en kommentar.

Host: Tomas Wennström

Nyfiken på vem mer som lyssnar på What’s Next? Gå med i What’s Next facebookgrupp.

Play

11 Responses to “What’s Next förutser 2008”

  1. […] webbåret 2008 Jump to Comments Jag medverkade med en förutsägelse för What’s Next förra veckan och nu har denpublicerats. Kort sammanfattat kan jag väl säga att dessa trender kommer vara heta 2008: […]

  2. […] Tomas Wennströms What’s Next bjuder på ett nytt panelsamtal med Eric Wahlfors, Joakim Jardenberg och Henrik Torstensson. Fokus ligger på det nya året och spaningar levereras från flera välkända bloggare och nätpersonligheter. […]

  3. […] Senaste Whats next finns ute. Jag är lite skeptisk till podcasts i största allmänhet och då kanske framförallt whats next eftersom “trendspaning som podcast på svenska” var min idé jag hade innan de startade. De verkar ha förstått grejen, så för att blidka min ilska så pratar de extra mycket om mobila applikationer, geotagging och hyperlokala tjänster i senaste utgåvan. […]

  4. […] You can find more Swedish predictions in the latest episode of the whatsnext podcast (sorry, swedish only).My last prediction is that Digitalistic soon will have a new design and a section all in Swedish, I really hope that I am not wrong about this one! […]

  5. Johan Söderberg

    10. Jan, 2008

    Tack för att What’t next finns. Alltid intressant och mycket inspirerande. Måste tipsa om ett svenskt startup som jag tror passar in på många av spaningarna i podcasten: camclic
    en programvara som medger Real World Web koppling mellan fysiska prylar och internet med kameramobiler som enabler. kolla in pondering primate’s inlägg om tekniken och möjligheterna:
    http://theponderingprimate.blogspot.com/2007/11/camclic-connects-1d-bar-codes-to.html

    detta tror jag kan slå stort 2008 och framåt!

  6. […] På What’s next blogg ligger nu en intresant podcast där nedan personer medverkar, intressant diskussion! “Panelen diskuterar spaningar från nätpersonligheter som Polar Roses vd Nikolaj Nyholm, Vassa Eggens Olle Lidbom, Fyra Nyansers Anton Johansson, TATs Hampus Jakobsson, Networkers Fredrik Nygren och Bambusers Måns Adler” […]

  7. […] UPDATE: Here are some more 2008 predictions from the latest What’s Next panel with Henrik, Joakim, Tomas and me (In Swedish, sorry!) […]

  8. Henrik Ahlen

    11. Jan, 2008

    Tack för ännu en intressant panel. Jag håller med om att internet och GPS i mobilen kommer att växa under 2008, men massmarknaden är nog inte här förrän 2009.

    Den största trenden 2008 tro jag blir at online video exploderar, vi har bara sett början av det ännu. Det är ju något som alla begriper sig på, tekniken och mjukvaran hos slutanvändarna finns redan. Så nu är det “bara” kreativiteten hos producenter och distributörer, mediasajter som avgör hur fort video ska växa på nätet.

    Traditionella video- och mediabolag sitter ofta fast i gammalt TV-tänk. Video online har ett helt nytt sätt att berätta, och olika interaktiva kringtjänster kommer att driva på. Här finns mycket stora möjligheter för den framsynte även i en liten marknad som Sverige.

  9. Daytona Blogg

    14. Jan, 2008

    Webbvideo allt mer populärt – och allt bättre…

    Andra har redan skrivit om detta, men det tål att upprepas. PEW har åter släppt en rapport (PDF) om amerikanska Internetanvändares videovanor. Under 2007 har antalet användare som har besökt videodelningssajter som exempelvis YouTube ökat med 45…

  10. Christian Rudolf

    14. Jan, 2008

    Min egna lilla spaning är en trend som redan pågår men som kommer växa sig mycket stark de kommande 3 åren. Det är bolag/koncept som enbart lever på trafik från Google och vars marknadsavdelning bara har SEO folk. Detta är för att trafiken från Google är så relevant men den behöver konverteras genom en mellanhand(Nischad portal) för att bli en riktig kund! Man kan dra en parallell till Poppes inlägg här:http://disruptive.nu/2008/01/10/the-long-nose-tankvart-om-innovation/
    Det är nu de kommande åren som bolag relaterade till Google verkligen kommer explodera!

    Eftersom jag själv tidigare drivit ett bolag som sysslat med mobilt innehåll är jag ngt skeptisk till mobilsvängen av den enkla anledningen till operatörerna själva är duktiga på att förstöra marknaden. operatörerna kommer ta för mkt betalt för den geografiska datan och på sätt effektivt förstöra marknaden på kort sikt. Poppe och jag är rätt kritiska till mobilbranschen: http://disruptive.nu/2007/10/02/rudolfs-funderingar-kring-den-daligt-fungerande-marknaden-for-mobiltjanster/
    Eller
    http://disruptive.nu/2007/10/01/operatorernas-fel-att-mobila-tjanster-inte-lyfter-i-sverige/

  11. […] Den utmärkta podcasten What’s Next spånar inför det kommande och påbörjade året och som det verkar kommer mycket att kretsa kring mobilt internet, mobila applikationer och positionering med hjälp av mobiltelefonen. För det är väl aldrig fel att få ett pling när man är i närheten av en schysst restaurang som någon kompis rekommenderat via en lämplig webbcommunity? […]

Leave a Reply